הקרב הבא של הכוחות השמרנים



 אם נפילתו של דונאלד טראמפ יכלה להיתפש כמעידה נקודתית, שנבעה בעיקר מאישיותו השנויה במחלוקת של טראמפ, החלפת השילטון בישראל ונפילתו של בנימין נתניהו והליכוד, אחרי 12 שנה, מסמנת כבר על מגמה כלל עולמית של דעיכת הכוחות השמרנים ועלייתו של השמאל הפרוגרסיבי, שעלולה לשנות את יחסי הכוחות בזירה הבינלאומית להוביל לרדיקליזציה של סדר היום והשיח בעולם. ההצלחות של השמאל הליברלי – בואכה פרוגרסיבי בארצות הברית וישראל צפוי לתמרץ את בעלי בריתם במקומות נוספים בעולם, שמצדם ינסו להעתיק את השיטה לעוד ועוד מדינות וינסו לחולל מהפך במדינות הנחשבות מבצרים קונסרבטיבים, כאשר היעד הבא שלהם היא הונגריה של ויקטור אורבן ופידס.

הפוליטיקה ההונגרית במידה מסויימת מזכירה מאוד את הפוליטיקה הישראלית. מספר תושבים כמעט זהה לחלוטין ואוכלוסיה שברובה שמרנית עם פערים ערכיים ואידיאולוגים משמעותיים בין המטרופולין לפריפריה הובילו לקואליציה ימנית רחבה ששולטת ברציפות מעל לעשור, כשבראשה עומד מנהיג דומיננטי וכריזמטי מאוד, שהפך את היריבים הפוליטים שלו ללא רלוונטים. כמו נתניהו גם ויקטור אורבן התחיל את הקריירה הפוליטית שלו בשלהי שנות 80, נבחר לקדנציה אחת בראשות הממשלה בשנות ה 90 וחזר שנה אחת לפני נתניהו, ב 2008, לכהונה רצופה שנמשכת עד היום, עם קואליציה יציבה ביחד עם הנוצרים הדמוקרטים.

קווי הדמיון לא מסתיימים בנתונים טכנים. אורבן ופידס דוגלים בפיתוח וטיפוח האוכלוסיה ההונגרית בשטחים שנלקחו מהונגריה אחרי מלחמת העולם הראשונה – אם תרצו "ההתנחלויות" ההונגריות – לצד מדיניות פרגמטית ששומרת על הסטטוס קוו אל מול המדינות השכנות והקהילה הבינלאומית. איזון בין הרצון האוטופי לספח חיבלי מולדת ואוכלוסיה הונגרית אתנית לבין ריאליזם פוליטי והכרה במציאות המורכבת. נקודת דמיון נוספת בין נתניהו לאורבן באה לידי ביטוי במדיניות החוץ והנכונות לשבור מוסכמות היסטוריות אל מול מעצמות. כפי שנתניהו עמד איתן אל מול משטר אמריקאי לעומתי כך עומד ויקטור אורבן אל מול האיחוד האירופי, ובעיקר צרפת וגרמניה, בכל הנוגע למדיניות ההגירה והשמירה על הערכים והתרבות האירופאית המסורתית.

על כן הייתה זו רק שאלה של זמן מתי יהפכו ישראל והונגריה לבעלות ברית משמעותיות, דבר אשר התרחש לאחר משבר ההגירה באירופה, בקיץ 2015, והפיכתו של ויקטור אורבן לאופוזיציונר הראשי להגמוניה הגרמנית-צרפתית באיחוד האירופי. נתניהו זיהה זאת כהזדמנות לקרב אליו את אורבן ולזכות בבעלת ברית בתוך האיחוד האירופי, שתוכל לסכל החלטות והצהרות אנטי-ישראליות ואילו מצד אורבן הייתה זאת הזדמנות לפתח ערוץ השקעה נוספת בהונגריה כתחליף או כגיבוי לרשת הביטחון הכלכלית, שהונגריה קיבלה מהאיחוד האירופי, ושהתערערה בעקבות התנגדותו למדיניות ההגירה שהוכתבה מבריסל.

אבל כעת שלטונו של אורבן נימצא תחת איום קיומי ממשי כאשר ב 3 לאפריל צפויות להתקיים בהונגריה בחירות לפרלמנט ונראה שהמגמה שהחלה בארצות הברית והמשיכה בישראל תופסת תאוצה גם בהונגריה, בשיטה כמעט זהה לחלוטין מבישראל אבל עם תוצאות מסוכנות באלפיי מונים.

בהינתן העובדה שמפלגות השמאל לא מהוות אלטרנטיבה שלטונית ריאלית לאורבן ופידס מזה כשנה וחצי התחילה מתגבשת לה קואליצייה בעלת שישה ראשים שהדבר היחידי שמחבר ביניהם הוא הרצון להפיל את אורבן ופידס. הקואליצייה הזאת כוללת, בין השאר, את מפלגת 'מומנטום' מהמרכז, הסוציאל דמוקרטים והירוקים משמאל ומפלגת 'יוביק' הנאו נאצית.

רק כדי לסבר את האוזן – מפלגת 'יוביק' היא מפלגה נאו-נאצית בהגדרה, שרק לפני קצת יותר מעשור הם הקימו את 'המשמר ההונגרי' – וריאציה מודרנית לצלב החץ הפאשיסטי, שאחראי על טווח רבבות מיהודי הונגריה בזמן מלחמת העולם השניה, ומנהיגיה בעשור האחרון אחראים על התבטאויות אנטישמיות, דוגמת זו של מי שהיום הוא סגן נשיא המפלגה ונציג המפלגה בפרלמנט האירופי, מרטון ג'יונג'ושי, שביקש לספור את היהודים החיים במדינה מאחר והם מהווים "איום לאומי" לשיטתו, ולאחר שספג ביקורת על דבריו מיהר לתקן וטען שהוא לא התכוון לכל היהודים אלא רק "לאלו בעלי אזרחות ישראלית והונגרית". כמובן שהמדיניות של 'יוביק' בכל הנוגע לישראל היא בהכרח שלילית מאוד, ובהקשר הזה הם בהחלט ימצאו מכנה משותף עם מפלגות השמאל, שאמנם זוכות לתמיכת רוב היהודים בהונגריה באופן מסורתי אבל משתייכות לקבוצות פוליטיות מאוד עוינות לישראל בתוך הפרלמנט האירופי, ביחד עם מפלגות כמו הסוציאל-דמוקרטים השבדים, של מרגוט וולסטרום הזכורה לנו לרעה בישראל, והלייבור הבריטים, שעד לא מזמן עמד בראשם ג'רמי קורבין האנטישמי, שראה בחמאס וחיזבאללה ידידיו.

הקרב על הונגריה בעוד כשנה יהיה קרב מכריע במאבק הערכי והאידיאולוגי בין הימין השמרני לשמאל הפרוגרסיבי. אם השמאל יצליח להפיל את המבצר של ויקטור אורבן בהונגריה לא נראה שיהיה מי או מה שיעצור את הפרוגרסיבים מלבצע את ההפיכה הרדיקאלית שלהם בדרך לסדר העולמי החדש ומנוקדת מבט ישראלית – לא נראה שיהיה מי ומה שיעצור את התעצמות האנטישמיות החדשה באירופה והמדיניות העויינת לישראל. בלימה שלהם בהונגריה יכולה לאותת על שינוי של המגמה ולתת תקווה לכוחות השמרנים במקומות נוספים בעולם לחזור לשלטון ולמנוע מהשמאל הפרוגרסיבי לקרוא תיגר על הערכים ותפישות העולם המסורתיות עליהם מושתתת הציוויליזציה המערבית והדמוקרטית.

הקרב על הונגריה זה הקרב של כל השמרנים באשר הם וכל מי שדמוקרטיה וחירות באמת חשובים לו

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סערה בצלחת גולאש

מיקור חוץ

אגדה אורבנית