אגדה אורבנית



בחודשים האחרונים מתנהל קמפיין ארסי ואגרסיבי, בתקשורת הישראלית, כנגד הונגריה וראש הממשלה, ויקטור אורבן. הקמפיין של התועמלנים בישראל מבוסס בעיקרו על שקרים, סילופים ותמונה מאוד חלקית וסלקטיבית, שהם מציגים לקהלם השבוי. הנסיון של התקשורת הישראלית להציג את ויקטור אורבן כ"דמון האולטימטיבי", קרי דיקטטור אנטישמי, במטרה לחזק איזושהי תזה מצוצה מהאצבע בנוגע לרפורמה המשפטית בישראל, הוא לא פחות מעלילת דם נבזית. השאלה ששואלים עצמם הרבה ישראלים היא: למה ויקטור אורבן? איך מנהיג של מדינה, קטנה יחסית באיחוד האירופי, עם מספר תושבים זהה לישראל, שעד לפני מספר חודשים מעטים בישראל הכירו את שמו, הפך להיות מתוקשר בישראל יותר מכל מנהיג אחר בעולם, אולי חוץ מנשיא ארצות הברית?

השנה 1988. ברית המועצות מתחילה להתפורר וכנגזרת מזה מתחילים להתפורר המשטרים הטוטליטרים המסונפים לה. הראשונה, בגוש המזרחי, לעבור את תהליך הדמוקרטיזציה היא הונגריה. מי שמובילים לשינוי הם קבוצה של סטודנטים אנטי-קומוניסטים ופרו-דמוקרטים בהובלת סטודנט צעיר למשפטים ופילוסופיה פוליטית בשם ויקטור אורבן. באותה שנה הוא מייסד עם חבריו את מפלגת 'הברית האזרחית ההונגרית' (פידס) וקורא לבחירות חופשיות ולנסיגת הכוחות הסובייטים מהונגריה. מי ששולט אז בהונגריה הוא מזכיר המפלגה הקומוניסטית, יאנוש קאדאר. במאי אותה שנה, עקב מצבו הרפואי הרופף, הוחלף קאדאר, על ידי ועידת המפלגה הקומוניסטית, בקארוי גרוס. עד 1990 יישם גרוס, ומנובמבר 1988 מחליפו, מיקלוש נמט, את המדיניות שהכתיבה מוסקבה ומיכאל גורבצ'וב לשינוי משטרי.

ויקטור אורבן ותמאש דוייטש (היום חבר פרלמנט אירופאי), ממייסדי פידס


בניגוד לרומניה השכנה, שם המעבר היה חד ואלים, עצם יישום התהליך על ידי אלו שהיו אמונים על המנגנון הדיקטטורי איפשר למפלגה הקומוניסטית, שמ 1989 שינתה את שמה למפלגה הסוציאליסטית ההונגרית, לשמר בידיה את עמדות הכוח וההשפעה. כך למשל שמרה לעצמה המפלגה הסוציאליסטית 26% בעלות על העיתון הנפוץ ביותר במדינה, שהיה עד 1990 העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית. דוגמה נוספת לשימור הכוח של הקומוניסטים בא לידי ביטוי בבית המשפט העליון לחוקה. נכון לחודש אפריל 1990, עת נערכו הבחירות הדמוקרטיות הראשונות בהונגריה, בית המשפט העליון לחוקה הורכב משופטים שמונו על ידי המשטר הקומוניסטי. 4 מתוכם המשיכו לכהן עד 1998 כאשר גם ששת השופטים, שמונו בחודשים יוני-יולי 1990 , על ידי הממשלה החדשה, ורובם כיהנו עד 1999, הם פרי בטנו של המשטר הקומוניסטי.

כלומר כשויקטור אורבן מתחיל את כהונתו הראשונה כראש ממשלה, בשנת 1998, הוא מתמודד עם בית משפט עליון קומוניסטי, תקשורת קומוניסטית, אקדמיה קומוניסטית ומעל הכל - חוקה קומוניסטית, שעל אף השינויים הרבים שנעשו בה בסוף שנות ה 80 הבסיס של החוקה הסובייטית מ 1949 נותר. הכל באצטלה של דמוקרטיה. ממשלתו הראשונה של אורבן מסיימת את דרכה לאחר קדנציה אחת. גורלה של ממשלת אורבן הראשונה זהה לגורלן של כל ממשלות הונגריה מ 1990. הכלכלה המקרטעת, העוני ברחובות והפשיעה הגואה, שהותיר אחריו הקומוניזם, יצר חוסר יציבות פוליטית ודרישה מהציבור לשיפור מיידי ומשמעותי בחיי האזרחים. שיאו של משבר האמון בין הציבור ההונגרי לנבחרי הציבור הגיע בשנת 2006, עת פורסמה הקלטה של ראש הממשלה, דאז, פרנץ ג'יונצ'יין, מהמפלגה הסוציאליסטית, בה הוא מודה, בכנס סגור של פעילי המפלגה, שהמפלגה הסוציאליסטית שיקרה לציבור ולא עשתה דבר למענו (בשפה מאוד בוטה). כזכור - אותה מפלגה סוציאליסטית שעד כעשור וחצי לפני הייתה המפלגה הקומוניסטית השלטת. ההקלטה של ג'יונצ'יין גררה גלי מחאות מאוד גדולים ברחבי הונגריה, בדרישה לפיטוריו של ראש הממשלה. על אף שהונגריה הצטרפה ב 2004 לאיחוד האירופי וזכתה לתקופה קצרה של אופטימיות ואופק כלכלי חיובי, השחיתות של השמאל הוביל לכך שמהר מאוד העתיד הורוד שיחלו לו ההונגרים התנפץ אל המציאות הקודרת שתחת הנהגתם של הסוציאליסטים. שנתיים לפני המשבר הכלכלי העולמי של 2008 החלה הכלכלה ההונגרית חוזרת אל סורה והתמיכה וההשקעות של האיחוד האירופי נבלעו בתוך השחיתות של השלטון הסוציאליסטי, דבר שרק הגביר את המחאות כנגד הממשלה ואת הדרישה לפיטוריו של ראש הממשלה ג'יונצ'יין. 


דירוג האשראי של הונגריה בחברת S&P (הקו הירוק) מ 2006 עד 2019

על רקע המחאות הללו נבחר ויקטור אורבן לקדנציה השניה שלו כראש ממשלה עם רוב חסר תקדים של 2/3 בפרלמנט, דבר המקנה לו את היכולת לבצע רפורמות ושינויים, שיתגברו אחת ולתמיד על ההגמוניה הקומוניסטית ששלטה דה-פאקטו במדינה. התמיכה הגורפת באורבן היא תוצאה ישירה למיאוס בציבור משרידי הקומוניזם במרחב הציבורי והפוליטי, עשרים שנה מהתפרקות ברית המועצות. ההונגרים, שמשנת 1526 לא ידעו עצמאות מה היא והונגריה החליפה ידיים בין מעצמות וכובשים זרים, רצו פעם אחת ולתמיד להשתחרר מכל השפעה זרה ולנהל את חייהם ומדינתם בעצמם. השאיפה לעצמאות והזכות להגדרה עצמית היא נשמת אפה של האומה ההונגרית עוד מימי פרנץ ראקוצי, שהוביל מרד נגד שלטון בית הבסבורג ונלחם לעצמאות הונגריה בין 1703-1711, דרך אביב העמים ב 1848 ועד המרד בברית המועצות ב 1956. ספק אם יש דוגמא נוספת באירופה לעם שנלחם כל כך הרבה ונגד כוחות הרבה יותר גדולים וחזקים ממנו למען עצמאותו כמו העם ההונגרי. מי שלא מכיר את ההיסטוריה הזו לעולם לא יבין את העמידה של הונגריה וויקטור אורבן כנגד השפעות חיצוניות זרות על הונגריה, מג'ורג' סורוס ועד האיחוד האירופי. הנסיון לכפות ערכים ומדיניות ליברלים-פרוגרסיבים על חברה שמרנית כמו החברה ההונגרית בהכרח יצור התנגדות. וכאן גם מתחילה הבעיה הגדולה ביותר של המחנה הפרוגרסיבי-גלובליסטי בעולם ובישראל עם ויקטור אורבן - הוא מנצח.

ויקטור אורבן מנצח, ולא סתם מנצח - מביס את השמאל בנוקאוט ועוד במגרש הביתי שלו - באינטלקט. ואת זה השמאל לא יכול להכיל ועל זה הוא לא מוכן לסלוח. בניגוד לארצות הברית עם טראמפ, ברזיל עם בולסנרו וגם אצלו בישראל עם נתניהו, שם השמאל הפרוגרסיבי-גלובליסטי הצליח לבצע "חיסול ממוקד" במנהיג הימין השמרני-פטריוטי, או לפחות לפגוע במעמדו בצורה משמעותית באמצעות תעמולה אגרסיבית, הגובלת בעלילות דם, לדמוניזציה ודה-לגיטימציה של האדם עצמו והצגתו כאיום ממשי על המדינה והדמוקרטיה, בהונגריה ויקטור אורבן ניצח את השיטה. כמי שהתחיל את הקריירה הפוליטית שלו אי שם בסוף שנות ה 80, כסטודנט למשפטים ופילוסופיה פוליטית, ביחד עם עוד חברים לספסל הלימודים, דוגמת תמאש דוייטש, שהיה שותפו לחדר וחברו הקרוב, יהודי גאה שמשמש כיום כחבר פרלמנט באיחוד האירופי מטעם פידס מנשיא מועדון הספורט היהודי בבודפשט, מ.ט.ק. אורבן הבין את כוחה של ההשכלה. כך במשך מעל לשני עשורים טיפחו אורבן ופידס רשת של ארגונים סמי-אקדמאים, מכוני מחקר ותכניות להעשרה ומצויינות, שיקדמו את הערכים השמרנים-פטריוטים. כך למשל 'מכון ראקוצי' מחזק את הקשר של הונגרים החיים מחוץ להונגריה, בעיקר בשטחים שהיו שייכים בעבר להונגריה ונלקחו ממנה אחרי מלחמת העולם הראשונה, להונגריה ולזהות הלאומית ההונגרית; 'מכון דנובה' הוא מכון מחקר שמרני, שמבצע ומפרסם מחקרים בנושאים אקטואלים מהזווית השמרנית-פטריוטית; 'המרכז לזכויות יסוד' מבצע שיתופי פעולה עם ארגונים שמרנים-פטריוטים בעולם ומעל כולם נמצאת 'מכללת מתיאש קורבינוס', שמאתרת סטודנטים מצטיינים משלב התיכון ועד פוסט-דוקטורט, ומעניקה להם קורסי העשרה מטובי המרצים השמרנים-פטריוטים בעולם, במטרה לבנות את דור האינטלקטואלים והמנהיגים הבא.

השמאל הישראלי רואה באורבן דיקטטור שרומס את הדמוקרטיה אולם בזמן שהשמאל מסמא את עיני הציבור בשקרים, עיוותים ותמונה חלקית ביותר על מה שמתרחש בהונגריה ומטפח בורות, שלתוכה הוא יוצק את התעמולה שלו, אורבן מצידו מטפח השכלה וידע. אבוי לנו עם דיקטטור שמשקיע בחינוך והשכלה של בני עמו. אולם כאן טמונה גם הסיבה לאובססיה של השמאל הישראל לויקטור אורבן, בחודשים האחרונים. הם מפחדים. 

לא מאיבוד המונופול שלהם על בית המשפט העליון ולא מאיבוד המונופול שלהם על התקשורת. הם פוחדים פחד מוות לאבד את המונופול על האינטילקט. כי בלי תחושת עליונות אינטלקטואלית על הימין אין להם זכות קיום.



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סערה בצלחת גולאש

מיקור חוץ