קריסת מערכות

 



ביום שישי האחרון דיווחה העיתונאית, דפנה ליאל, על דרמה מדינית, שמשבר הטילים בקובה נראה לידה כמו הדרמה הפוליטית, שבמעבר של מיכל שיר ל'יש עתיד' (מבלי להפחית בעוצמת הזעזוע שהמעבר גרר) - ראש הממשלה, יאיר לפיד, לא הצליח להעלות פרסומים ממומנים בפייסבוק! במהלך השבת הגיעה צפירת ההרגעה לאזרחי ישראל המודאגים - המשבר עם פייסבוק נפתר. אולם כעת, כאשר ראש הממשלה התפנה מעיסוק חשוב זה, האם יקדיש את זמנו לסוגיות קצת יותר "זניחות", כמו המשבר עם המתמחים, העיצומים במשרד החוץ או השביתה במערכת החינוך?

לאלו מאיתנו שניזונים מתקשורת המיינסטרים הממסדית זו אולי הפעם הראשונה, שהם קוראים על חלק מהמשברים שציינתי, הרי התרגלנו בעשור האחרון למשדרים מיוחדים ודיווחים שוטפים על כל שלושה פנסיונרים עם שלט "רק לא ביבי" ודגלים שחורים על גשר נידח ליד קיבוץ כלשהו בפריפרייה, או כותרות "מדינה במחאה" על קמפיין אינטרנטי בגין מחירי הקוטג' או המילקי. אז תשבו ותחזיקו חזק, כי מה שאתם עומדים לקרוא בהמשך המאמר עלול לעורר אצלכם תחושות כעס, אי נוחות ובעיקר חוסר אונים - כי איך לאמר זאת בעדינות - מדינת ישראל בקריסת מערכות.

נתחיל בסוף, שהוא במידה מסויימת גם ההתחלה. ממשלת ישראל ה 36 הושבעה ב 13 ליוני 2021, בצל מגיפת הקורונה, תחת הסיסמה "ממשלת הריפוי". מגיפת הקורונה הציפה סוגיות ישנות ומוכרות במערכת הבריאות ובראשן סוגיית המתמחים. יש לאמר שאופן העסקתם של רופאים מתמחים היא בעיה כלל עולמית ובמרכזה סוגיית השעות למשמרת עבודה של מתמחה. משבר הקורונה הציב את הרופאים בחזית המאבק והם אלו שנשאו בנטל הגדול ביותר בהתמודדות עם המגיפה בבתי החולים, דבר אשר העצים את העומס וקירב את המתמחים אל נקודת השבר, ובמידה מסויימת על גבי המגיפה והביטיה השונים נישאה הממשלה הנוכחית. לאחר חודשים של מחאה ציבורית מתוקשרת, שבשיאה מאות מתמחים הגישו מכתבי פיטורים, הגיעו המתמחים, באוקטובר האחרון, להסכם חדש עם משרד הבריאות, שעתיד היה לשפר את תנאי העסקתם. על פי ההסכם שהתגבש בין נציגי המתמחים לשר הבריאות, ניצן הורוביץ, ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש, משמרות המתמחים יקוצרו מ 26 שעות למשמרת ל 18 שעות. לאחר גיבוש ההסכם כתב השר הורביץ את הדברים הבאים: "רבים מכם חוששים שמתווה קיצור התורנויות שגיבשנו לא יושלם. זו אינה אפשרות מבחינתי. על מנת לספק לכם ודאות אני מציג בפניכם ובפני מערכת הבריאות כולה מפת דרכים ברורה המעגנת באופן ממשי את מחויבותנו להשלמת המהלך". אז נחשו מה? מתווה קיצור התורנויות לא רק שלא הושלם הוא כלל לא התחיל! למעשה מיד לאחר גיבוש ההסכם התגלעו מחלוקות קשות בין משרד הבריאות למשרד האוצר סביב המתווה שגובש, שהצביעו על כך שהמתווה עתיד יהיה להתקל בקשיים רבים וכלל לא ייושם. כך כתבה ליאת רון באתר וואלה ב 6.3.2022: "מרוב שמחה, כמעט לא שמנו לב שכבר אז, כפי שרמזו באוצר, המרחק בין הפרסומים של הורביץ למה שסוכם מול המשרד שאמור לתקצב את הרפורמה הוא כל כך גדול, עד שיש חשש אמיתי לפיו שר הבריאות הבין מה שרצה להבין, בלי שום קשר למציאות - והמתווה לא יכנס לתוקפו בזמן שנקב". ביום חמישי האחרון כ 600 רופאים מתמחים חתמו על מכתבי פיטורים. בינתיים כ 200 מכתבי פיטורים כבר הוגשו ועל פי ארגון הרופאים המתמחים, "מרשם", מדי יום חמישי בשעה 14:00 יוגשו עוד מכתבים עד שיימצא פיתרון למשבר. ההחלטה לבצע את אקט הפיטורים ההמוניים הגיעה לאחר שבתחילת החודש הודיעה המדינה לבית המשפט כי המתווה שסוכם באוקטובר, והיה אמור להתחיל ב 1 לאפריל 2022, יידחה בכשנה וחמישה חודשים מהמועד שסוכם, קרי בספטמבר 2023. "אחרינו המבול".

וממבול נעבור לצונאמי - לצונאמי המדיני שמטביע את מערך החוץ של מדינת ישראל. אתחיל מהמלצה חמה - אם במקרה אתם טסים לחו"ל בתקופה הקרובה תשתדלו שלא לאבד את הדרכון שלכם, כי ישנה סבירות לא קטנה שהנציגות הישראלית, במדינה בה אתם נופשים, לא תוכל להנפיק לכם דרכון חדש. הסיבה היא עיצומים של עובדי משרד החוץ מינואר האחרון. כבר בנובמבר הכריז ועד עובדי משרד החוץ על סכסוך עבודה, זאת לאור הרעה בתנאי העסקתם על ידי משרד האוצר. חלק מהתנאים שהורעו נוגעים למרכיבים בשכר של הדיפלומטים בחו"ל. כך למשל בסוף ינואר, כאשר המתיחות בין רוסיה לאוקראינה הייתה בשיאה, החליט משרד האוצר לבטל את תוספת הסיכון לדיפלומטים הישראלים באוקראינה. באותו חודש, כאמור, עברו עובדי משרד החוץ לעיצומים, שהלכו והוחרפו. שר החוץ, יאיר לפיד, שתומכיו מתהדרים ש"שיקם את מערך החוץ של ישראל", כביכול, ממעט מאוד לפגוש את עובדי משרדו, מאז מונה לשר חוץ, ביוני 2021, תיק אותו הוא מחזיק גם כעט, במקביל לתפקידו כראש ממשלה. בחודש מאי 2022 הוא ניסה להתערב במשבר אולם המגעים כשלו. בתחילת יוני לפיד קיבל מכתב, חתום על ידי 103 שגרירים וקונסולים מכל הנציגויות הישראליות בעולם, שקורא לו להתערב במשבר ולהביא לסיומו אחרת זה יוביל להחרפת העיצומים ולפגיעה קשה בתפקוד המערך הדיפלומטי הישראלי. כמעט שלושה חודשים מאז אותו מכתב ולפיד בשלו. יש האומרים במשרד החוץ שנראה שזה כלל לא מעניין אותו. בתחילת השבוע הודיעו עובדי משרד החוץ שהם מתכוונים לפגוע בנסיעותיו הקרובות של לפיד, ביניהן ביקור בגרמניה והשתתפות בעצרת הכללית של האו"ם. לא זכור לי מקרה דומה, בהיסטוריה הקצרה של מדינת ישראל, שבו עובדי משרד ממשלתי ממש מצהירים שיפגעו בעבודת השר, על אחת כמה וכמה כשמדובר במשרד החוץ והשר המכהן הוא גם ראש הממשלה. אני חושב שמיותר לציין איך הייתה נוהגת אותה תקשורת מיינסטרים ממסדית אם שמו של ראש הממשלה היה במקרה בנימין נתניהו.

אי אפשר לדבר על לפיד ולא לאמר מילה גם על משרד החינוך. הרי לפיד, כיאה לפרזנטור, הוא דוגמה ומופת לכל ילדי ישראל למה חשוב להשלים 12 שנות לימוד ולהוציא תעודת בגרות. למען ההגינות יש לאמר שאיומים לשביתה במערכת החינוך, לפני תחילת שנת הלימודים, זה לא דבר חדש אולם שביתה שמתחילה בסוף שנת הלימודים וננמשכת, נכון לרגע זה, לתחילת שנת הלימודים שאחריה זה בהחלט חידוש. בשבועות האחרונים מנסים בסביבת ראש הממשלה להאשים את יפה בן דוד, יו"ר הסתדרות המורים, במניעים פוליטיים, במטרה לפגוע בלפיד בבחירות, ויש המגדילים לעשות ולציין את חברותו של בעלה של בן דוד בליכוד. אז לטובת מי ששכח - השביתה והשיבושים במערכת החינוך התחילה באמצע חודש מאי, זאת בשעה שההחלטה על פיזור הכנסת עברה לקראת סוף יוני. 

אינני יודע אם המשבר במערכת החינוך ייפתר עד הראשון לספטמבר או שגם כאן ללפיד ושותפיו יהיו דברים "חשובים" יותר לעשות, אולם ניתן בהחלט לזהות כאן דפוס פעולה של ממשלה רופסת, שמזניחה ומפקירה, רומסת ומחריבה משרד ממשלתי אחר משרד ממשלתי וכל דבר שהיא נוגעת בו. קצרה היריעה מלפרט על הסכם הגרעין, המתגבש בין המעצמות לאיראן, ועל אזלת היד הישראלית בנושא, לרבות האמון על תיק איראן בממשלה, הלא הוא ראש הממשלה הקודם והחליפי הנוכחי, נפתלי בנט, שהחליט, על פי הדיווחים, לנפוש השבוע באיטליה במקום להאבק בהסכם הנרקם. לא אלאה אתכם גם על המשבר בגבול הימי עם לבנון, שעלול לגרור אותנו למלחמה עם חיזבאללה או התקפלות מפוארת, אלו נושאים למאמרים בפני עצמם. גם על העלייה במחירים והרמיסה של השכבות החלשות דנו ודשו רבות, גדולים וטובים ממני, בשנה האחרונה. על פניו נראה שאדי הדלק האחרונים מממשלת נתניהו אזלו בזמן הגרוע ביותר ללפיד מבחינה פוליטית וכעת הוא ושותפיו נחשפים במערומיהם. התמונה הכללית שמצטיירת היא קשה מאוד - הנהג איבד שליטה על הרכב והוא מוביל את המדינה אל סף תהום. את הנזק שעשתה הממשלה הזו יידרשו שנים רבות לתקן ונותר רק לקוות שלא ייגרם נזק נוסף וגדול יותר עד הראשון לנובמבר. יאיר לפיד רצה "אפס תקלות", כשנכנס למשרד ראש הממשלה. מהשנה הזאת למדנו שכשיש בראש אפס אז בהכרח יש גם תקלות.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סערה בצלחת גולאש

מיקור חוץ

אגדה אורבנית